Varför ska man döpa sig? - En undervisning om troendedopet
- Marcus Ceder

- 30 aug.
- 4 min läsning
Varför ska man döpa sig?
Inledning
Dopet är en av de starkaste och mest betydelsefulla handlingarna i den kristna tron. Det är mer än en tradition eller en symbolisk ceremoni – det är en bekännelse, en andlig verklighet och ett steg in i frihet.
Många som blir nyfikna på den kristna tron ställer sig frågan: ”Varför ska man döpa sig? Och vad betyder dopet egentligen?” Låt oss därför titta på vad Bibeln säger om dopet och varför det är så centralt i det kristna livet. Dopet är både en handling av tro, en proklamation av frihet och en offentlig bekännelse av att man vill följa Jesus.
1. Dopet är en del av Jesu befallning
Jesus själv gör dopet till en central del av lärjungaskapet. Efter sin uppståndelse sa han:
“Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut.” (Matteusevangeliet 28:19–20)
Att döpa sig är alltså inte något påhitt från kyrkan eller en mänsklig tradition. Det är en direkt befallning från Jesus – en del av att vara hans lärjunge.
2. Dopet är en bekännelse av tro
I Nya testamentet hänger dopet alltid ihop med personlig tro. Det är ett steg man tar när man själv tror på Jesus och vill följa honom.
Ett tydligt exempel är den etiopiske hovmannen i Apostlagärningarna 8. Efter att Filippus förklarat evangeliet för honom, säger hovmannen:
“Här finns vatten. Är det något som hindrar att jag blir döpt?” (Apostlagärningarna 8:36)
Och Filippus svarar: “Om du tror av hela ditt hjärta så får det ske.” (Apostlagärningarna 8:37).
Tro och dop hör alltså ihop. Dopet är det yttre uttrycket för en inre tro.
3. Dopet är en bild av det nya livet – och en väg till frihet
När Paulus talar om dopet använder han bilden av död och uppståndelse:
“Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi ska leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.” (Romarbrevet 6:4)
När vi döps, sänks vi ner i vattnet som en bild på att vårt gamla liv utan Gud är dött och begravet. När vi sedan lyfts upp ur vattnet är det en bild på att vi uppstått till ett nytt liv i Kristus.
Men dopet handlar inte bara om symbolik. Det är också ett frihetsmoment. Djävulen kallas i Bibeln ”åklagaren” (Uppenbarelseboken 12:10) eftersom han vill påminna oss om vår synd och skuldsätta oss. Men genom Jesus har han förlorat sin rätt att anklaga oss.
“Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.” (Romarbrevet 8:1–2)
Genom dopet visar vi öppet: åklagaren har tappat sin makt. Våra synder är förlåtna, skulden är betald, och vi tillhör inte längre mörkret utan ljuset. Dopet är en begravning av det gamla – och en födelse in i frihet och nytt liv med Kristus.
4. Dopet är en handling av lydnad och tro
Att döpa sig är inte att prestera något inför Gud. Det är inte våra gärningar som frälser oss – det är Guds nåd genom Jesus Kristus. Men dopet är en handling av lydnad, där vi i tro säger: ”Jag tar emot det Gud har gjort för mig.”
När folket på pingstdagen frågade vad de skulle göra, svarade Petrus:
“Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då får ni den helige Ande som gåva.” (Apostlagärningarna 2:38)
Dopet är alltså nära knutet till omvändelse, förlåtelse och mottagandet av den helige Ande.
5. Dopet är en offentlig bekännelse
Dopet är också en offentlig handling. När vi döps, gör vi det inte i det fördolda, utan vi bekänner öppet vår tro inför andra människor.
Jesus säger:
“Den som bekänner mig inför människorna ska också jag bekänna inför min Fader i himlen.” (Matteusevangeliet 10:32)
Genom dopet får vi också en ny familj – vi blir en del av församlingen, Guds folk. Vi står inte ensamma i vår tro, utan förenas med alla andra som bekänner Jesus som Herre.
6. Dopet är en källa till glädje och trygghet
Många som döps vittnar om en djup glädje och frihet. Dopet blir en tydlig milstolpe i livet, en dag man kan se tillbaka på när tvivlet eller anklagelserna kommer.
Det är som en proklamation: ”Jag är förlåten. Jag är älskad. Jag tillhör Jesus. Åklagaren har ingen rätt över mig längre.”
Slutsats – Är dopet ditt nästa steg?
Dopet är alltså:
Ett steg i lydnad till Jesu befallning.
En bekännelse av tro.
En begravning av det gamla livet.
En födelse till ett nytt liv i frihet.
En offentlig bekännelse inför människor.
En källa till glädje, trygghet och identitet i Kristus.
Dopet är en handling som gör det osynliga synligt: du har dött med Kristus, du är uppstånden med honom, och du är fri.
Så frågan är: Har du tagit steget? Om du tror på Jesus och vill följa honom, då är dopet nästa naturliga steg på din resa.
👉 Vill du veta mer om dopet? Kontakta oss i Höglidenkyrkan – vi vill gärna samtala med dig och stå vid din sida när du tar detta viktiga steg. Skriv till info@hoglidenkyrkan.se
Läs också artikeln Att Följa Jesus - En Helig kallelse för mer fördjupning i din kristna tro.








Kommentarer